ΓΙΑ ΓΕΛΙΑ και για ΚΛΑΜΑΤΑ!! ΓΙΑ ΟΛΑ ΦΤΑΙΕΙ ο “ΜΠΑΛΛΟΣ” – ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ, ΔΗΜΟΣ, ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΑΘΩΟΙ!

Περίπου 25 άνθρωποι κινδύνευσαν προχθές να πνιγούν σε λεωφορείο στην παραλιακή, παιδιά έκαναν γέφυρα… από θρανία, πλατείες πλημμύρισαν, χάθηκε μία ανθρώπινη ζωή στην Εύβοια, παρότι ο ηλικιωμένος ενημέρωσε ότι κινδυνεύει και πολλά άλλα τραγικά συνέβησαν, κατά την επέλαση της κακοκαιρίας “Μπάλλος”.

Χθές άρχισε η γνωστή ρητορική απόδοσης των ευθυνών, ενώ το κύριο επιχείρημα της Πολιτείας είναι πως οι κρατικοί μηχανισμοί λειτούργησαν τέλεια και ότι αν δεν είχε γίνει σωστή προετοιμασία, τα πράγματα θα ήταν πολύ χειρότερα με «τον πρωτοφανή όγκο νερού».

Για το λεωφορείο που βούλιαξε στην πλημμυρισμένη διάβαση, πάντως, η εισαγγελία Αθηνών διέταξε προκαταρκτική έρευνα χθές το πρωί.

Ο ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) ρίχνει έμμεσα τις ευθύνες στην Τροχαία που δεν διέκοψε την κυκλοφορία, αλλά και… σε χείμαρρο που εμφανίστηκε “ξαφνικά”.

Υπενθυμίζεται ότι το λεωφορείο ακινητοποιήθηκε κάτω από τη γέφυρα στο ύψος του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και οι επιβάτες σχεδόν κολύμπησαν για να εξέλθουν, αν μάλιστα δεν είχαν εξέλθει, θα είχαν πνιγεί καθώς σε λίγη ώρα τα νερά έφτασαν να καλύψουν το λεωφορείο σε μεγάλο ύψος.

Η εταιρία αναφέρει ότι «χθες Πέμπτη στις 14.45 το λεωφορείο ήταν προ της γέφυρας σε διέλευση με το ύψος των όμβριων υδάτων εκείνη τη στιγμή να είναι στα 15 – 20 εκ. Στο σημείο δεν υπήρχε διακοπή κυκλοφορίας από την τροχαία, ακριβώς μπροστά από το όχημα υπήρξε τη στιγμή εκείνη διέλευση φορτηγού και ενός ΙΧ και τη στιγμή που το λεωφορείο βρίσκεται κάτω από τη γέφυρα, έρχεται από την πλευρά του οδηγού ορμητικός χείμαρρος. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να απενεργοποιηθεί ο κινητήρας και το όχημα να ακινητοποιηθεί και αρχίσει να πλημμυρίζει».

«Ο οδηγός αμέσως ενημέρωσε τον σταθμάρχη γραμμής και τον επόπτη βάρδιας. Ζήτησε από τους επιβάτες να κατέβουν από το όχημα παρά το γεγονός ότι αρκετοί ήθελαν να παραμείνουν εντός του οχήματος. Όταν διαπιστώθηκε ότι η κατάσταση γινόταν επικίνδυνη, με την ψύχραιμη καθοδήγηση του οδηγού αποβιβάστηκαν όλοι με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια και ο οδηγός αποχώρησε τελευταίος».

Όμως και στη Θεσσαλονίκη κινδύνευσαν άνθρωποι, όταν υπηρεσιακό λεωφορείο ξαφνικά βούλιαξε μέσα στο οδόστρωμα, καθώς αυτό υποχώρησε σε βάθος περίπου ενάμισι μέτρου.

Οι 15 επιβάτες, όλοι εργαζόμενοι, αποβιβάσθηκαν χωρίς να τραυματιστούν. Ευθύνες αναζητούνται και εκεί πάντως, γιατί το συγκεκριμένο σημείο του οδοστρώματος είχε υποχωρήσει και στην προηγουμένη νεροποντή πριν από ακριβώς ένα χρόνο και υποτίθεται ότι η ζημία στην άσφαλτο αλλά και στο υπόστρωμα είχε αποκατασταθεί.

Οι βουλωμένες υδρορροές

Όσον αφορά στο σχολείο της Νέας Φιλαδέλφειας, τόσο στο 2ο Δημοτικό όσο και στο 10 ΓΕΛ σημειώθηκαν πλημμύρες και μαθητές “διέφυγαν” κάνοντας γέφυρα με θρανία πάνω από τα νερά.

Ο διευθυντής του 1ου ΓΕΛ, όταν πριν από μια εβδομάδα ανακοινώθηκε ότι “έρχεται” η κακοκαιρία “Μπάλλος”, ενημέρωσε τους αρμόδιους φορείς ότι ήταν βουλωμένες οι υδρορροές και έπρεπε να τις καθαρίσουν, αλλά δεν του απάντησε κανείς.

Ο διευθυντής και ο γυμναστής μαζί με μαθητές καθάρισαν όσο μπορούσαν κάπως τις βουλωμένες υδρορροές, αλλά το πρόβλημα όπως αποδείχθηκε εν τέλει, δεν λύθηκε, καθώς τελικά το γυμναστήριο πλημμύρισε. Στην δε αυλή υπάρχουν… κοντέινερς από προηγούμενο σεισμό, τα οποία εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται και πλημμύρισαν βεβαίως και αυτά.

Ανεξαρτήτως της υπαιτιότητας του ΟΣΥ ή όχι, πάντως, αναζητούνται ευθύνες και για τον καθαρισμό των φρεατίων, τις βουλωμένες υδρορροές και την γενικότερη μέριμνα για την απορροή.

Υποτίθεται ότι σε όλη την Αττική είχε πραγματοποιηθεί ο καθαρισμός των φρεατίων. Ήταν τόσο καλά “καθαρισμένα” τα φρεάτια που αν οι επιβάτες δεν είχαν εξέλθει εγκαίρως, θα βρίσκονταν στις 6 μ.μ. στην εξής κατάσταση:

Για την πλημμύρα στην πλατεία Κολωνού ο Δήμος Αθηναίων σήκωσε τα χέρια ψηλά, δηλώνοντας ότι υπήρχαν πολλά συναρμοδιότητες και για αυτό καθυστερούσε το απαιτούμενο έργο.

Η περιοχή δεν έχει κεντρικό αποχετευτικό δίκτυο ομβρίων και το πρόβλημα έχει επισημανθεί από το…. 1995! Πέρασε ένα τέταρτο του αιώνα και το δίκτυο ομβρίων δεν δημιουργήθηκε, παρότι ήδη από το 1998 είχε συνταχθεί (και πληρωθεί) η σχετική μελέτη.

Ο Δήμος Αθηναίων απολογήθηκε ότι όχι μόνον δεν ευθύνεται, αλλά ότι απεναντίας επικαιροποίησε και την παλαιά μελέτη, στην οποία είναι προγραμματισμένο να υλοποιηθεί ως έργο μέσα στο 2021.

Παρότι ο δήμος Αθηναίων υποστηρίζει ότι το έργο καθυστέρησε επειδή εμπλέκονται πολλοί συναρμόδιοι, η αλήθεια είναι ότι στο πρόβλημα εμπλέκονται μόνον δύο: η ΕΥΔΑΠ και η τοπική αυτοδιοίκηση.

Τα σχολεία

Για το πρόβλημα ειδικά με τα σχολεία, στην Κέρκυρα και στην Αττική, όλοι αναρωτιόνται για ποιο λόγο σε ολόκληρη την Ελλάδα οι μόνοι που προνόησαν από προχτές να κλείσουν για χτες τα σχολεία τους, ήταν οι Κεφαλλονίτες και οι Μεσολογγίτες.

Η υπουργός Παιδείας δήλωσε ότι δεν ήταν δική της ευθύνη να αποφασίσει για το κλείσιμο των σχολείων. Εντούτοις, όταν με την πανδημία κάποιοι δήμοι στο “κόκκινο” έκλειναν σχολεία, η υπουργός Παιδείας αντιδρούσε έντονα, λέγοντας ότι δεν είναι δική τους δουλειά να κλείνουν τα εκπαιδευτικά ιδρύματα για λόγους ασφαλείας, αλλά του υπουργείου Παιδείας!

Χθες μετά τον χαμό, αποφασίστηκε από την Πολιτική Προστασία να μην ανοίξουν σήμερα τα σχολεία σε Αττική, Εύβοια, Χαλκιδική, Ικαρία και Σάμο.

Όμως πολλές περιφέρειες και δήμοι είχαν ήδη αποφασίσει να τα κρατήσουν κλειστά για χθές: της Αργολίδας, της Αρκαδίας και της Λακωνίας, της Κορινθίας, της Μάνης.

Οι αποφάσεις για τη μη λειτουργία των σχολικών μονάδων ελήφθησαν για προληπτικούς λόγους, με σκοπό την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών κατά τις μετακινήσεις τους.

Η περιφέρεια

Ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης δήλωσε ότι «όχι μόνο άντεξαν αλλά ανταποκρίθηκαν άριστα οι υποδομές και τα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης στις πρωτοφανείς σε ένταση και έκταση νεροποντές, παρά την ευαισθησία των υδρολογικών λεκανών των απογυμνωμένων από τις πυρκαγιές βουνοπλαγιών».

Είπε μάλιστα ότι «τα ρέματα ανταποκρίθηκαν άριστα χάρη στη σωστή προετοιμασία και τους εντατικούς καθαρισμούς που προηγήθηκαν με ταυτόχρονη παρακολούθηση τους, μέσω του νεοσύστατου και αποτελεσματικού όπως απεδείχθη, Παρατηρητηρίου Ρεμάτων», αποδίδοντας τις πλημμύρες σε όλη την Αττική στην πρωτοφανή ποσότητα βροχής.

Ο κ. Πατούλης ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι διατέθηκαν πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ για τον καθαρισμό φρεατίων, ενώ ακόμη 24 εκατομμύρια έχουν προβλεφθεί στον προϋπολογισμό της Περιφέρειας για τον ίδιο σκοπό, δήλωση που κρίνοντας εκ του αποτελέσματος προκαλεί ερωτήματα όχι μόνον για τον ατελή καθαρισμό, αλλά και για τα πεταμένα λεφτά των φορολογουμένων!

Για την πλημμυρισμένη υπόγεια διάβαση στην Λεωφόρο Ποσειδώνος, ο αρμόδιος περιφερειακός σύμβουλος, πολιτικός Μηχανικός, με ειδίκευση στον τομέα υδραυλικής και τεχνικής Περιβάλλοντος Θανάσης Κατσιγιάννης, δήλωσε ότι προέκυψε εξαιτίας «των αναχωμάτων που είχε τοποθετήσει η ανάδοχος εταιρία προκειμένου να προστατέψει το εργοτάξιο.

Ο όγκος του χώματος δεν επέτρεψε την απορροή του νερού με αποτέλεσμα αυτό να επιστρέψει πίσω στην κοίτη. Ωστόσο, στο σημείο αυτό υπάρχει ένας εξαιρετικός μηχανισμός απάντλησης ο οποίος λειτουργεί ακόμα και τώρα χωρίς καμία διακοπή».

Αναρωτιέται κανείς αν δεν ήταν ο “εξαιρετικός” αυτός μηχανισμός απάντλησης, πού θα είχαν φτάσει τα νερά, καθώς όπως δείχνει και η φωτογραφία του λεωφορείου ώρες μετά την νεροποντή, επιμένει σταθερά να πλέει ως… υποβρύχιο.