Αρχική Κόσμος Ηλεκτρικά πατίνια: «Ως εδώ» λέει και η Μαδρίτη

Ηλεκτρικά πατίνια: «Ως εδώ» λέει και η Μαδρίτη

27
0


H μία ευρωπαϊκή πόλη μετά την άλλη, βάζουν αυστηρά όρια ή απαγορεύουν εντελώς τα ενοικιαζόμενα ηλεκτρικά πατίνια,  εν μέσω διαμαρτυριών για επικίνδυνη οδήγηση και χαοτικό πάρκινγκ. Σήμερα ο δήμος της Μαδρίτης ανακοίνωσε ότι οι εταιρείες που ενοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια έχουν διορία να μέχρι τις 25 Οκτωβρίου για να τα απομακρύνουν από τους δρόμους της ισπανικής πρωτεήυουσας.

Αφού ακύρωσε τις άδειές τους τον περασμένο μήνα, ο δήμος ανέφερε ότι οι τρεις ξένες εταιρείες (Lime, Dott και Tier Mobility) δεν κατάφεραν να επιβάλουν όρια στον τρόπο που κυκλοφορούν οι πελάτες τους, ούτε να ελέγξουν το πού θα σταθμεύουν, ώστε να τις ανακτήσουν.  Οι άδειες είχαν χορηγηθεί στις εταιρείες υπό όρους τον Μάιο το 2023.  Σε αντίθεση με τα ενοικιαζόμενα, τα ιδιωτικά ηλεκτρικα πατίνια παραμένουν νόμιμα.

Η Dott, που εδρεύει στο Άμστερνταμ, η γερμανική Tier Mobility και η αμερικανική Lime έχουν περίπου 2.000 ηλεκτρικά πατίνια η καθεμία σε όλη τη Μαδρίτη. Η Lime και η Dott ανέφεραν ότι δεν έχουν ενημερωθεί επισήμως για τη διορία που τους έθεσε ο δήμος. Η Lime είπε ότι εφόσον ενημερωθεί, θα λάβει τα αναγκαία μέτρα για να συμμορφωθεί με την απόφαση ενώ η Dott θα εξετάσει τις πιθανές νομικές ενέργειές της.  Η Tier δεν έχει προς το παρόν προβεί σε επίσημη ανακοίνωση.

Φρένο στην ασυδοσία

Σε πολλές πόλεις σε όλον τον κόσμο εκφράζονται διαμαρτυρίες για την επικίνδυνη οδήγηση των χρηστών των ηλεκτρικών πατινιών, τόσο σε δρόμους όσο και σε πεζοδρόμια, καθώς και για τη στάθμευσή τους σε οποιοδήποτε κοινόχρηστο χώρο.

Στις 21 Οκτωβρίου το δημοτικό συμβούλιο της Θεσσαλονίκης συνεδριάζει για να συζητήσει και να εγκρίνει κανονιστική διάταξη για τη χρήση e-scooters που έχει ετοιμάσει η Δημοτική Αστυνομία της συμπρωτεύουσας. Μεταξύ άλλων, τίθεται ανώτατο όριο ταχύτητας στα 25 χλμ/ώρα ή 15 χλμ/ωρα για πεζόδρομους και πλατείες και απαγόρευση χρήσης σε δρόμους που το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των οχημάτων υπερβαίνει τα  50 χλμ/ώρα.

Πρόκειται για μέτρα που ήδη προβλέπονται από τον  Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα – ΕΠΗΟ, που ισχύει από το 2021.  Επιπλέον επιβάλλεται απαγόρευση κυκλοφορίας σε συγκεκριμένες κεντρικές οδούς από τις 8.00 ως τις 22.00,  και  ορίζονται αυστηροί κανόνες για τη στάση και στάθμευση των e-scooters, με τσουχτερά πρόστιμα για τους παραβάτες.

Υπενθυμίζεται επίσης το αυτονόητο, να μη μιλάνε στο κινητό (μόνο σε ανοιχτή ακρόαση, αν υπάρχει ειδικό stand για τη συσκευή), να μην φοράνε ακουστικά ενώ οδηγούν, να φοράνε κράνος και να κρατάνε το τιμόνι… με τα δυο τους χέρια.  Εν τω μεταξύ μικτά κλιμάκια δημοτικής αστυνομίας και τροχαίας διενεργούν ελέγχους και επιβάλλουν πρόστιμα σε τυχόν παραβιάσεις του Κ.Ο.Κ. από χρήστες e-scooters.

Το παράδειγμα του Ηρακλείου Κρήτης

Ο αντιδήμαρχος Θεσαλονίκης Κώστας Τσιαπακίδης είχε αναφέρει σε συνέντευξή του ότι αν δεν συμμορφωθούν οι εταιρείες που νοικιάζουν ηλεκτρικά πατίνια  με την νομιμότητα, υπάρχει και «η πεπατημένη του Παρισιού και του Ηρακλείου Κρήτης. Με απόφαση δημοτικού συμβουλίου τα καταργείς και ας πάνε στα ευρωπαϊκά δικαστήρια ή όπου θέλουν».

Πάντως στο Ηράκλειο Κρήτης, ναι μεν το λιμεναρχείο είχε απαγορεύσει τη χρήση των e-scooters το 2019 εντός του χερσαίου λιμένα της πόλης, είχε ληφθεί σχετική απόφαση από το δημοτικο συμβούλιο και είχαν γίνει κατασχέσεις οχημάτων, όμως αυτό δεν σημαίνει ότι καταργήθηκαν ολοσχερώς. Η ενοικιάστρια εταιρεία Lime αποχώρησε προσωρινά από την αγορά στην Κρήτη, όμως το 2021, μετά και την ψήφιση του ΚΟΚ για τα ΕΠΗΟ, για τα ηλεκτρικά scooter επανήλθαν.

Εκτός Παρισιού

Από την 1η Σεπτεμβρίου του 2023 το Παρίσι έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που απαγορεύει πλήρως τα ηλεκτρικά πατίνια. Οι τρεις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών Lime, Tier και Dott, έχασαν την άδειά τους για κατάληψη δημόσιου χώρου έπειτα από μια ψηφοφορία στις αρχές Απριλίου. Το «όχι» κέρδισε με σχεδόν 90%, όμως μόνο το 7,46% των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους πήγαν να ψηφίσουν. Η δήμαρχος του Παρισιού Αν Ινταλγκό είχε κάνει και η ίδια εκστρατεία για την ψήφο «κατά» ώστε «να μειωθούν οι ενοχλήσεις».

Από τον Αύγουστο πάνω από 15.000 πατίνια αποσύρθηκαν σταδιακά από τους δρόμους της γαλλικής πρωτεύουσας.



in.gr